13 Aralık 2013 Cuma

A Clockwork Orange Filminin Hikayesindeki Görünen Köy

        Stanley Kubrick'in A Clockwork Orange filminin imajlarından sıyrılmış basit anlamları kronolojik olarak sıralayan listeyi sözlükten alıntıladım. İçeriğine ulaşmanın çok zor olduğu filmler yapan bu dahi amcamızın filmlerini yada kendisini biraz daha kavramak adına bu tarz parçalamalara ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum. Adeta daire gibi kapanan filmin hikayesi, film hakkında aslında hiçbirşey söylememekte aksine filmdeki göstergeler dikkate alındığında işi dahada zorlaştırmaktadır. Örneğin The Survival of Nazi Pathology videosunda Rob Ager'ın yaptığı göstergesel analiz içeriğe ulaşmak bi tarafa takip edeni yanar dönerli komplo teorilerine doğru kaydırır. Uzun lafın kısası gösterdiğinden çok daha fazlasını bilen ve farkında olan bu zatı muhteremi biraz daha dikkatli incelemekte fayda var.



        Posta eklediğim A Clockwork Orange filminin orjinal fragmanından aldığım bu screenshot  (00:34 üncü saniyede ekrana geliyor fragman) birçok tartışmaya açık. Filmdeki Billy Boy ve çetesi ile yapılan parodik dövüş sahnelerinde bu imaja benzer sinematografik bir görüntü tam olmasada yakalanmakta. Room 237 ve Stanley Kubrick hakkında yapılan daha birçok belgeselde dile getirilen tartışmalı şeyler ( Moon Landing videolarını Area51 bölgesinde stüdyoda Stanley Kubrick çekti ve 2001 a Space Odyssey dahil diğer tüm filmlerinde bunun gizli itirafını yaptı gibi) akla hemen gelmekte ve hikayenin altta paylaştığım 25 kalemden oluşan düz anlamına fazla fazla yan anlamlar katmaktadır.




1. Stilize bir gelecek tablosu içinde bireyin temel iki dürtüsü olan şiddet ve cinsel arzunun “sözde estetik” patlamalarla ortaya çıkışı. Yani hayvansal ihtiyaç ve tepkilerin modernize edilişi.
2. Bu modernizasyon ile birlikte eskiye, sözde ilkelliğe karşı duyulan tiksinti (Alex ve çetesinin köprü altında ihtiyara saldırması).
3. Birlik olmanın, toplumun beklentilerine göre yaşamamanın, kendine ait bir sürüyle olmanın verdiği güç ve özgüven(Alex ve çetesinin araba sürerkenki coşkusu).
4. Diğer sürülerle girişilen toprak mücadelesi (Billy boy ve ekibine karşı Alex ve çetesini girdiği kavga).
5. zaferin barış değil, yeni zaferlere duyulan bir açlık ve doyumsuzluk getirmesi( Billy boy ve ekibine karşı kazanılan zafer sonrası yazarın evine yapılan şiddet dolu baskın).
6. Sürü içi iktidar savaşı. Liderin becerililerin sorgulanması (Georgie’nin lider olma çabaları).
7. Alex’in sürü içi liderliğini korumak için şiddete başvurması (çetesini denize dökmesi).
8. Toplumsal otoritenin yanında sürü içi otoritenin de en büyük silahının birey üzerinde oluşturduğu korku olması (çetenin Alex’e karşı duyduğu büyük korku).
9. Liderin önce arkasından, sonra yüzüne karşı gösterilen isyan. (Alex’in suratında patlayan süt şişesi)
10. Sürünün lidere ihaneti sonucu, liderinin sürgünü.
11. Erkek cinsel organının toplum için tehdit olduğu vurgusu (sporcu kadının Alex tarafından penis şeklindeki heykel ile infazı).
12. Daha büyük bir otoritenin, “totaliter rejimin” devreye girmesi.
13. Rejimin devrik lideri tutsak etmesi (Alex’in hapishaneye girişi). Rejimin bireye verdiği; “ruhunun ve bedeninin her zerresi benim” mesajı (gardiyanın Alex’e yaptığı anal muayene).
14. Bireyin temel dürtülerini bastıramaması, sadece gizlemesi (Alex’in süregelen şiddet odaklı fantezilerine karşın uysallaşmış bir rol içine girmesi).
15. Totaliter rejimin birey ve toplumu uyuşturma çabaları.
16. Dinin bu dizginleme faaliyetlerindeki en temel araç olması. Buna rağmen ironik bir şekilde kutsal kitapların içerdiği yoğun cinsellik ve şiddetin Alex’in fantezileri ile birleşmesi.
17. Rejimin iyileşme dediği şeyin aslında sadece uyum sağlama olması. Özgür iradeyi devre dışı bırakıp bireyi mutlak bir uyuşmuşluğa terk etmesi (Alex, uygulan tedavi sonunda artık istese bile şiddet uygulayamaz olmuştu).
18. Toplumu oluşturan bütün parçaların da bu uyuşmuşluğa göz yumması (Alex’in ailesinin oğullarına karşı duyduğu korku ve tepkisizlik).
19. Bireyin rejim karşısında acizleşmesi ve düşüşü (Alex’in sahnedeki adamın ayakkabılarını yalaması)
20. Ölümün bir çıkış olmaması ( Alex’in başarısız intiharı)
21. Bu acizleşmenin bireyi kıpırdayamaz hale getirmesi (Alex’in bir bebek gibi başkaları tarafından yatalak olduğu yatakta beslenmesi)
22. Rejimin istediğinde gösterdiği sıcak yüz( başkan’ın Alex’i beslerken takındığı babacan tavır). elbette bu besleme sürecinde rejimin bireye verdiği; “karnını ben doyuruyorum” mesajı.
23. Bireyin artık vazgeçmesi.
24. Rejimin kazanması (Alex’in başkan’ın elini sıkması).
25. Mutlak teslimiyet (Alex'in kameralara gülümseyerek verdiği poz).



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder